Górski Dom Aukcyjny
Informacje ogólne
Górski Dom Aukcyjny (GDA) organizuje tradycyjne aukcje przedmiotów i dzieł sztuki związanych z górami bądź ludźmi gór zwane dalej Aukcjami. Aukcje odbywają się cyklicznie. I Aukcja odbędzie się we wrześniu 2023 roku.
Przedmioty przyjmowane na Aukcje są starannie dobrane, przechodzą kwalifikacje oraz wycenę. Staramy się, by były to rzeczy unikatowe, wartościowe, ciekawe, piękne i ważne. Dzięki temu oraz wyważonym cenom wywoławczym, przedmioty te mają szansę osiągnąć wysokie ceny podczas licytacji.
Przed każdą Aukcją przedmioty na nią przeznaczone zaprezentowane zostaną w Katalogu danej Aukcji. Będzie w nim także informacja o możliwości obejrzenia wystawianych pozycji przed Aukcją. Podczas Aukcji będą fizycznie obecne, a jeśli to nie będzie możliwe, wskazane będzie, gdzie można je obejrzeć.
Wygrywający klienci dokonują zapłaty za wylicytowany przedmiot bezpośrednio po aukcji i jednocześnie stają się jego właścicielami. Przedmioty obecne na aukcji odbiorą bezpośrednio, a nieobecne odbiorą osobiście lub zostaną im dosłane na wskazany adres.
Rzetelne kryteria kwalifikacji obiektów na nasze aukcje tj. dobór pozycji rzadkich, często unikatowych lub po prostu ciekawych i pięknych, jak również profesjonalne opisy powodują, że liczymy na wysoki procent sprzedanych obiektów za wysokie ceny.
Katalog
Wszystkie przedmioty wystawione na aukcji są przedstawione w katalogu. Katalog ma postać cyfrową i prezentowany jest na stronie GDA, a kolejne przyjmowane przedmioty na stronie GDA na Facebooku. Katalog jest na bieżąco uzupełniany. Zainteresowani konkretnym przedmiotem, mogą zadawać uszczegółowiające pytania oraz uzgadniać termin i miejsce jego oględzin. W katalogu, w opisie poszczególnych przedmiotów będzie wskazane czy dany obiekt fizycznie pojawi się podczas aukcji, czy też tylko w postaci opisu i zdjęć. Po wylicytowaniu i wniesieniu opłaty można będzie odebrać go osobiście bądź zlecić wysyłkę – miejsce oględzin i koszt wysyłki będzie podany w opisie aukcji.
Na tydzień przed terminem Aukcji, Katalog uzyskuje ostateczny i już zamknięty kształt.
Zgłoszenia przedmiotów na Aukcję
Zgłoszenia przedmiotów przyjmujemy pod numerem telefonu: +48 32 206 86 41 i +48 605 963 179 oraz na adres stapis@stapis.com.pl
Przedmioty przyjmujemy w terminie: od momentu ogłoszenia danej Aukcji do 7 dni przed jej rozpoczęciem. W wyjątkowych sytuacjach, dotyczących obiektów bardzo cennych lub uzupełniających katalog, przyjmujemy późniejsze zgłoszenia.
Przedmioty, po wstępnej kwalifikacji o ich przyjęciu na Aukcję, powinny być dostarczone fizycznie do GDA wraz z ich opisem, wstępną wyceną i dołączonymi certyfikatami (jeśli będą niezbędne). W niektórych przypadkach dopuszczona będzie możliwość dostarczenia tylko pełnej dokumentacji zdjęciowej i dokładnego opisu przedmiotu.
Po uzgodnieniu ze Sprzedającym ceny wywoławczej i ew. ceny minimalnej, przedmiot trafia do Katalogu danej Aukcji.
W przypadku niesprzedanych przedmiotów, GDA zwraca je Sprzedającemu lub – w zależności od uzgodnienia ze Sprzedającym – pozostawia je na następną Aukcję bądź trafiają do sklepu GDA.
GDA w umowie z właścicielem danego przedmiotu określi zasady sprzedaży i naliczania marż GDA.
REGULAMIN AUKCJI
Aukcja prowadzona jest zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa przez osobę upoważnioną, która działa w imieniu GDA.
Ceny podane w katalogu są cenami wywołania (w PLN). Cena wylicytowana podczas Aukcji jest ceną nabycia. Do tej ceny GDA doliczy 10% Opłaty aukcyjnej. W przypadku, gdy dla danego przedmiotu wyznaczona jest cena minimalna, a cena wylicytowana jej nie osiągnie, wówczas przedmiot nie zostaje sprzedany.
Prowadzący licytację rozstrzyga wszelkie kwestie sporne związane z licytacją oraz ma prawo, w uzasadnionych przypadkach, po zakończeniu licytacji, do jej kontynuowania lub ponownego przeprowadzenia.
Prowadzący aukcję ustala tzw. postąpienie w licytacji, nieprzekraczające dziesięciu procent aktualnej ceny i może stosować wielokrotność minimalnych postąpień oraz ma prawo do dowolnego rozdzielania lub łączenia obiektów wystawionych do sprzedaży oraz do ich wycofania z licytacji bez podania przyczyny.
Zakończenie licytacji obiektu następuje w momencie uderzenia młotkiem przez prowadzącego licytację i jest równoznaczne z zawarciem umowy sprzedaży (zgodnie z art. 70.2 § 2 Kodeksu Cywilnego), pod warunkiem osiągnięcia ceny minimalnej. Od tej chwili Licytant jest zobowiązany do wykupienia obiektu.
Uczestnikiem aukcji może być każda osoba fizyczna, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, ale posiadająca zdolność prawną.
Wstęp na aukcję jest wolny i nie wymaga wpłaty wadium.
Do udziału w licytacji upoważnione są osoby, które pobrały tabliczkę licytacyjną podając dane osobowe do rejestracji. Bezpośrednio po aukcji Licytant jest zobowiązany zwrócić tabliczkę licytacyjną. Licytant jest odpowiedzialny za skutki użycia tabliczki licytacyjnej przez osoby trzecie.
W Aukcji można uczestniczyć osobiście. Istnieje możliwość licytacji konkretnego przedmiotu telefonicznie bądź przez Internet na osobno określonych zasadach. Można też licytować dany przedmiot poprzez wysłanie pisemnego zamówienia, którego zasady również są odrębnie ustalone. Wszelkich dodatkowych informacji na ten temat udzielamy drogą mailową. W imieniu tych Licytantów licytuje przedstawiciel GDA. W przypadku takich samych limitów decyduje kolejność zgłoszeń. W aukcjach GDA brać udział mogą również zalogowani uczestnicy Internetowego Domu Aukcyjnego OneBid poprzez zgłaszanie swoich ofert w trakcie trwania aukcji.
Nabywcą staje się Licytant oferujący najwyższą cenę.
Przedmioty zakupione podczas Aukcji wydane będą bezpośrednio po Aukcji i uiszczeniu zapłaty lub będą wysyłane Nabywcy. W przypadku, gdy koszt wysyłki z uwagi na wartość lub gabaryty przedmiotu będą wyższe, wówczas zostaną określone w Katalogu aukcji.
Przedmioty, które nie były fizycznie obecne podczas Aukcji, przekazywane są po jej zakończeniu. Można odebrać je osobiście we wskazanym miejscu bądź zlecić wysyłkę. Warunkiem odbioru (w tym wysyłki) przedmiotu jest uiszczenie całości ceny wraz z ewentualnymi odsetkami, a w przypadku wysyłki – także wraz z jej kosztami. W przypadku nieodebrania zakupionego obiektu, do dnia wyznaczonego w aktualnym katalogu aukcyjnym, nabywca zobowiązany jest do uiszczenia opłaty w wysokości 0,5% (pół procenta) wylicytowanej przez niego ceny za każdy dzień opóźnienia w odbiorze licząc od dnia wyznaczonego w aktualnym katalogu. Od dnia wyznaczonego w aktualnym katalogu aukcyjnym na nabywcę przechodzi ryzyko utraty, zniszczenia lub uszkodzenia zakupionego, a nieodebranego obiektu.
Nabywca ma prawo do złożenia reklamacji w ciągu 14 dni od daty aukcji i otrzymania przedmiotu.
Licytant podając dane osobowe w procesie rejestracji osobistej bądź pisemnej wyraża zgodę na przetwarzanie jego danych osobowych w celu udziału w Aukcji zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 r. Administratorem danych osobowych uczestników aukcji jest GDA. Licytant ma prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, ich poprawiania oraz złożenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, na zasadach określonych w ustawie o ochronie danych osobowych.
Niewykupienie obiektu nie zwalnia Licytanta od pokrycia wszelkich kosztów wynikłych z faktu wylicytowania obiektu, w tym ewentualnych roszczeń Sprzedawcy.
Obowiązuje odbiór osobisty, jednak na prośbę nabywcy, zakupiony obiekt może zostać wysłany, po uprzednim uiszczeniu kosztów wysyłki oraz całości należności.
Wszelkie dane osobowe Licytantów i Oferentów traktowane są jako poufne pozostają do wyłącznej wiadomości GDA.
Biblioteka Narodowa, Biblioteka Jagiellońska, Archiwum Główne Akt Dawnych oraz wszystkie muzea i instytucje, które posiadają odpowiednie uprawnienia, mają prawo pierwokupu po cenach wylicytowanych, powiększonych o opłatę organizacyjną.
GDA nie ponosi odpowiedzialności za ukryte wady fizyczne i wady prawne wylicytowanych obiektów, co nie wyłącza roszczeń wobec sprzedającego (Oferenta).
GDA ma prawo do wycofania obiektów z licytacji bez podania przyczyny.
Licytant dokonujący zakupu otrzymuje jako potwierdzenie zawarcia transakcji fakturę VAT-Marża. Jeżeli nie odbierze wylicytowanego przedmiotu bezpośrednio po Aukcji, zobowiązany jest wykupić go i odebrać w terminie 7 dni od daty Aukcji. Prawo własności zakupionego obiektu przechodzi na niego w momencie dokonania całej wpłaty.
Uczestnik aukcji wyraża zgodę na otrzymywanie, także pocztą elektroniczną, korespondencji handlowej i marketingowej GDA i podmiotów współpracujących.
W zamówieniu pocztowym lub przed przystąpieniem osobistym do licytacji, Licytant winien określić sposób realizacji zakupu: a/ odbiór osobisty i zapłata w dniu aukcji; b/ odbiór osobisty zakupionych pozycji w terminie do 10 dni od daty aukcji, po dokonaniu przelewu bankowego lub przy płatności gotówką; c/ wysyłka obiektów za pobraniem pocztowym; d/ wysyłka obiektów po odnotowaniu płatności na koncie bankowym GDA. Termin płatności wynosi 10 dni od daty aukcji. Po tym terminie naliczane będą odsetki w wysokości dwukrotności odsetek ustawowych od kwoty zaległości. Przy płatności kartą kredytową lub płatniczą doliczamy 1,5% do ceny nabycia tj. ceny wylicytowanej powiększonej o opłatę organizacyjną.
Informacji udzielamy od poniedziałku do piątku w godz. 11.00-15.00 pod numerem telefonu +48 32 206 86 41 i +48 605 963 179 lub pocztą elektroniczną stapis@stapis.com.pl
Zasady przyjmowania zleceń pisemnych:
Do udziału w aukcji upoważnione są również osoby, które złożyły polecenie kupna (tzw. pocztę aukcyjną) najpóźniej na 24 godz. przed rozpoczęciem Aukcji. Organizatorzy nie ponoszą odpowiedzialności za właściwą realizację zleceń pisemnych, które napłynęły po tym terminie. Polecenie kupna, o którym mowa powyżej, przyjmujemy wyłącznie w formie pisemnej (list, fax, e-mail). W zamówieniach pisemnych należy podać: dane osobowe, numer pozycji, nazwisko autora, pierwsze słowo tytułu oraz najwyższą oferowaną cenę (limit) bez opłaty aukcyjnej. W przypadku takich samych limitów decyduje kolejność zgłoszeń. Niezbędne jest podanie dokładnych danych identyfikacyjnych (adresu, NIP-u i numeru telefonu) przez osoby lub instytucje składające zamówienie, a także złożenie odręcznego podpisu. Treść zamówienia pozostanie informacją poufną.
Zamówienia prosimy kierować na adres: GDA, 40-288 Katowice, ul. Floriana 2a
Zamówienia przyjmujemy również pocztą elektroniczną do dnia wyznaczonego w aktualnym katalogu aukcyjnym – e-mail: stapis@stapis.com.pl
Umocowanie prawne
Niniejszy Regulamin podlega prawu polskiemu i zgodnie z nim będzie interpretowany.
Niniejszy Regulamin stanowi całość uzgodnień pomiędzy Górskim Domem Aukcyjnym a Licytującymi.
Jeżeli jakakolwiek część niniejszego Regulaminu zostanie uznana przez sąd właściwy lub inny upoważniony podmiot za nieważną, podlegającą unieważnieniu, pozbawioną mocy prawnej, nieobowiązującą lub niewykonalną, pozostałe części niniejszego Regulaminu będą nadal uważane za w pełni obowiązujące i wiążące, a Górski Dom Aukcyjny i Licytujący działając w dobrej wierze zastąpią takie postanowienie postanowieniem ważnym i wykonalnym, które będzie najpełniej oddawać ekonomiczny sens pierwotnego zapisu.
Górski Dom Aukcyjny w szczególności zwraca uwagę na przepisy:
– ustawy z dnia 23 lipca 2003r o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz.U. Nr 162 poz. 1568) – wywóz określonych obiektów poza granice kraju wymaga zgody odpowiednich władz,
– ustawy z dnia 21 listopada 1996r, o muzeach (Dz.U. z 1997r Nr5, poz.24, z późn. zm.) – muzea rejestrowane mają prawo pierwokupu zabytków bezpośrednio na aukcji za kwotę wylicytowaną powiększoną o opłatę aukcyjną i ewentualnie o Opłatę z tytułu „droit de suite”
– ustawy z dnia 25 maja 2017 r. o restytucji narodowych dóbr kultury (Dz. U. z 2017 r. poz. 1086) – Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego występuje o zwrot wyprowadzonego z naruszeniem prawa z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej narodowego dobra kultury RP
– ustawy z dnia 16 listopada 2000 r o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz o przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu (Dz. U z 2000r Nr 116, poz. 1216 z późn. zm.) – Dom Aukcyjny jest zobowiązany do zbierania danych osobowych nabywców dokonujących transakcji w kwocie powyżej 15 tysięcy euro.
Postępowanie w przypadku opóźnienia lub braku płatności
W przypadku, gdy wygrywający licytujący (Nabywca), w terminie 7 dni roboczych od daty Aukcji, nie zapłaci za przedmiot całej ceny powiększonej o Opłatę aukcyjną, Górski Dom Aukcyjny bez uszczerbku dla innych swoich praw może zastosować któryś bądź któreś z poniższych środków prawnych:
a) nie wydać przedmiotu i przechować go na ryzyko i koszt Nabywcy;
b) odstąpić od sprzedaży i zatrzymać dotychczas otrzymane od Nabywcy środki finansowe na poczet pokrycia poniesionych szkód i utraconych korzyści;
c) w przyszłości realizować zlecenia takiego Nabywcy tylko pod warunkiem uiszczenia kaucji;
d) naliczać odsetki ustawowe za opóźnienie od dnia wymagalności do dnia zapłaty całej ceny powiększonej o Opłatę aukcyjną.
e) wystawić przedmiot na kolejnej Aukcji z ceną minimalną ustaloną przez Górski Dom Aukcyjny. Jeżeli zostanie sprzedany za cenę niższą niż ta zaoferowana przez Nabywcę, wówczas będzie on zobowiązany do pokrycia Górskiemu Domowi Aukcyjnemu różnicy.
f) wszcząć postępowanie sądowe przeciwko Nabywcy w celu odzyskania wierzytelności;
g) skompensować wierzytelność Nabywcy względem Górskiego Domu Aukcyjnego z ew. wierzytelnością Górskiego Domu Aukcyjnego wobec tegoż Nabywcy,
h) zastosować prawo zastawu na innych przedmiotach wstawionych przez takiego Nabywcę w komis.
Reklamacje
Ewentualne reklamacje będą rozpatrywane zgodnie z przepisami prawa polskiego. Nabywca będący osobą fizyczną ma prawo zgłosić reklamację z tytułu niezgodności towaru z umową w terminie 3 tygodni od daty otrzymania przedmiotu.